Jump to content

Ilyen lesz az önvezető világ

2021. 02. 15. 07:52

A hagyományos vezetési élmény napjai meg vannak számlálva, küszöbön a fáradtság- és balesetmentes közlekedés ígéretével csábító autonóm autók rohamos terjedése.

Beülünk az autóba, beindítjuk a motort, sebességi fokozatba kapcsolunk, gázt adunk, és a kormányt a megfelelő irányba tekerve elindulunk. Jelenleg körülbelül így kelünk útra a kocsinkkal, de néhány év múlva már teljesen más lehet a képlet: helyet foglalunk a négykerekűben, elmondjuk neki, hogy hova szeretnénk eljutni, és innentől kezdve minden vezetési feladatot elvégez helyettünk az automatika.

Az autókat az önvezető funkciók fejlettsége alapján hat kategóriába lehet sorolni.

nulladik szinten találhatók azok a régebbi járművek, melyekben semmilyen vezetéstámogató rendszer sem található, és amelyekben minden vezetési feladat végrehajtása a sofőrre hárul.

Az első szintű önvezetéssel rendelkező autók esetében ugyancsak teljesen emberi kontroll alatt van a jármű, azonban itt már elérhetők különböző alapszintű vezetéstámogató rendszerek, melyek beavatkozhatnak a kormányzásba, fékezésbe és gyorsításba. Tipikusan a tempomatra, adaptív tempomatra, sávelhagyás figyelőre, sávtartóra kell itt gondolni.

Az önvezetés második szintjén a sofőr adott esetben rövid ideig már elengedheti a kormányt út közben és a kocsi ilyenkor is a megfelelő sebességgel halad tovább a sávjában. Ez elsősorban akkor jöhet jól, ha például vezetés kinyitunk egy üdítőt, vagy módosítunk a navigációs beállításokon. A manapság forgalomba kerülő új autók többségében ilyen, tehát kettes szintű önvezetés található.

Két éve debütált a világ első olyan járműve, melyben már hármas szintű önvezető technológia található. Egy ilyen magas szinten automatizált autóban bizonyos ideig a vezetés helyett akár teljesen másra is fókuszálhatunk, de folyamatosan készenlétben kell lennünk, ha esetleg emberi beavatkozást igényel egy nem várt közlekedési szituáció.

Az 1-2 éven belül felbukkanó első négyes szintű önvezető autókban az ígéretek szerint akár annak sem lesz akadálya, hogy könnyedén szundítson egyet a sofőr. Azonban még ezekkel a járművekkel is előfordulhat olyan helyzet, amikor a fedélzeti számítógép emberi beavatkozásra szólít fel.

Az iparági becslések szerint 3-4 év múlva megérkező ötös szintű önvezető autók lesznek az első olyan járművek, amelyek teljesen autonóm közlekedésre képesek. Ezekben a kocsikban akár a menetiránynak háttal is ülhetnek az első üléseken helyet foglalók, olyannyira, hogy a gyártók ezekbe a típusokba sem kormányt, sem pedig pedálsort nem fognak szerelni.

Summa summarum, a teljesen önvezető autók nagyon hamar meg fognak érkezni, az azonban már más kérdés, hogy a velük kapcsolatos jogi és egyéb szabályozások vélhetően csak később készülnek majd el, mint maguk a kocsik. És amíg a döntéshozók nem tisztáznak minden kérdést, addig a teljesen önvezető autók sem gurulhatnak ki a forgalomba.

(Forrás: hvg.hu / fotó: pexels.com)