
Amikor a Lexus hajót épít, azt a gazdagoknak szánja. Amikor a Toyota, abból munkaeszköz lesz.
A Toyota Tsusho hetven éve tevékenykedik Afrikában; először mint a Toyota egyedüli hivatalos kereskedelmi képviselőjeként, majd az utóbbi évtizedekben elkezdett mindennel foglalkozni: építőipar, kórházgazdálkodás, élelmiszer- és vegyipar szerepel portfolióján. Afrika 54 országából 53-ban vannak jelen, és feltett szándékuk, hogy felvirágoztatják a kontinens gazdaságát.
Így jutottak el Marokkóba, ahol mindig is a halászat volt az egyik legfontosabb export-iparág, de a félmillió munkahelyet jelentő ágazat az ezredforduló táján hanyatlásnak indult, a fogások egyenetlenné, a természeti erőforrások hosszú távú gazdálkodása problémássá vált.
A helyreállítást alapos kutatási projekttel lehetne megkezdeni, de az ország nem rendelkezik az ehhez szükséges forrásokkal, ezért a marokkói nemzeti halászati kutatóintézet felettes szerve, a mezőgazdasági és halászati minisztérium felkérte a Toyota Tsushót egy oceanográfiai és halászati kutatóhajó építésére. Az ötmilliárd jenes (kb. 12,5 milliárd forint) projektet japán-marokkói államközi hitelből finanszírozzák.
A hajót a Mitsu E&S (Japán legnagyobb kikötői daru- és hajómotor-építő vállalata) építi meg, 2021-től már aktívan dolgozhat Marokkó vizein, ahol a sztenderd kutatási munkák mellett a mélytengeri élővilágot és környezetet is vizsgálni fogják vele. Ez a projekt a Toyota Tsusho első ilyen jellegű megbízása Észak-Afrikában, ám a tervek szerint hamarosan bővülhet a piac: a vállalat Elefántcsontparton, Szenegálban, Kamerunban és Északnyugat-Afrika egyéb francia ajkú országaiban is hasonló projekteket kíván indítani.