Jump to content

Eddig bejött a zöldhullám

2020. 02. 03. 22:09

Újabb német városban állt üzembe az Audi zöldfigyelő rendszere. A jelzőlámpával kommunikáló járművek sokkal takarékosabb és stresszmentesebb közlekedést ígérnek.

Ingolstadt után Düsseldorfban is bevezeti V2I (jármű és infrastruktúra közötti kommunikáció) rendszerét az Audi. A technológia lényege, hogy a városban működő jelzőlámpák (a 600-ból egyelőre 150, nyárra már 450) jeleket küldenek az autóknak, tájékoztatva a fedélzeti információs rendszert arról, hogy mikor váltanak zöldre, illetve pirosra.

Ebből az autó kiszámítja, hogy milyen sebességgel kellene haladni a zöldhullám eléréséhez, és erről tájékoztatja a vezetőt. Így elkerülhető a hirtelen fékezés, ami balesetveszélyes, és még inkább a felesleges gyorsítás, ami pedig üzemanyag-pazarló. Ha a zöldhullám nem valósul meg, a rendszer visszaszámlálást indít a zöldig, így a vezető tudja, mikor mehet tovább – ezt a jelzést már akár 250 méterrel a lámpa előtt megkapja, így abban a megnyugtató tudatban veheti el a gázt, hogy amúgy sem ért volna oda időben a lámpához.

A technológia meglehetősen bonyolult algoritmus alapján képes 120 másodpercre előre megjósolni a lámpák viselkedését: ennek során figyelembe veszi a forgalom sűrűségét és tempóját, a tömegközlekedési járművek haladását, az adott napra és időszakra vonatkozó, történelmi adatokat, és egy csomó további információt.

Az eddigi kísérleti alkalmazások tanúsága szerint önmagában az egyenletesebb vezetés csodákat tehet az autó fogyasztásával: akár 15 százalékos fogyasztáscsökkenést mértek a technológiát alkalmazó autókban. Ezekből persze még nincs valami sok: a 2019 júliusa óta gyártott Audi e-tron, A4, A5, A6, A7, A8, Q3, Q7 és Q8 típusok kompatibilisek a rendszerrel, feltéve hogy rendelkeznek Audi connect navigációs rendszerrel és felszerelték őket a kamera alapú, opciós jelzőtábla-felismerő rendszerrel.

(Forrás: vezess.hu / fotó: pixabay.com)