Jump to content

Taxis trükkök

2020. 01. 27. 21:23

Vasárnaptól jön a tarifaár-emelés, amiből a taxisok állítása szerint nekik nem sok jut. Eddig is sokakat csalásra kényszerített a rendszer, várhatóan ezután sem lesz másként. Egyikük elmesélte a trükköket.

Július 1-től ismét drágul a taxizás: 700 forintra emelkedik (450-ről) az alapdíj, 300 forintra (280-ról) a kilométerdíj, 80 forintra (75-ről) a percenkénti várakozási díj. Ez azt jelenti például, hogy vasárnaptól a belvárosban lévő Diplomatanegyedből – forgalomtól függően – olyan 8000-8200 forintért lehet kitaxizni a reptérre, miközben ma még 7100-7400 forint ugyanez, a 2013-as első áremelés előtt pedig 3200-3500 forintos transzferárakkal ki lehetett menni. A mostani áremelés körülbelül átlagosan 10 százalékos drágulást hoz.

Az újabb áremelés mellett sajnos azzal a hónapok óta tartó helyzettel is meg kell barátkozni a fővárosiaknak, hogy a reggeli és az esti csúcs idején időnként hiába hívnak autót, azt a választ kapják a diszpécsertől, hogy nincs.

A közlekedési társaság szerint az általuk lefülelt súlyosabb szabálytalanságok a következők voltak:
– tevékenységi engedély nélküli taxizás,
– személyszállító vezetői igazolvány nélküli taxizás,
– érvénytelen személytaxi-vezetői igazolvánnyal taxizás
– „taxaméter befolyásolásával elkövetett árdrágítás”,
– kötelező felszerelés (pl. POS terminál) hiánya,
– taxiállomás-használati hozzájárulás hiánya,
– nyugtaadás elmulasztása.

„Nem újdonság, de egyre gyakrabban tapasztalják az ellenőrök, hogy a taxisok megtagadják az ellenőrzést” – tette még hozzá a BKK.

Beül az utas A ponton a kocsiba, majd kiszáll B ponton, a taxióra mondjuk 5780 forintot mutat. Erre ő átnyújt 6000-et a taxisnak, majd kiszáll a kocsiból. Vagy 3500 forintos óraállás mellett ad 4000-et, és visszakér 3800-ból, így történik 100 esetből 99-szer – vezeti fel a taxis a történetet. Csakhogy kevesen tudják, a taxis elméletileg addig nem vehetné át a pénzt az utastól, amíg a taxiórából ki nem jön a papír, valamint a NAV-hoz bekötött online pénztárgépből ki nem jön egy másik papír, és ezeket át nem adja az utasnak. Ezeket azonban az utasok nem várják meg, a taxis állítása szerint amikor ő maga kérni szokta az utasait ennek kivárására, leoltják. Amikor megáll a taxi, az utas fizet, és nem akar 1,5 percet várni számlákra, már ugrik is ki a kocsiból, mondja ő.

A taxis ezután nem üti be az utat az online pénztárgépbe, arrébb gurul, és jön az úgynevezett radír. Ez a NAV által leplombált taxiórán egy gombkombinációval működik, amivel törli az előző utat a taxiórájából. Így nincs az útról bizonyíték, a taxisnak pedig megmarad tisztán a példákban szereplő 6000 vagy 3800 forint. Azt a NAV sem tudja ellenőrizni, hogy az online pénztárgépben lévő bevétel után miért nem adózott, hiszen abba a gépbe már be sem került az út.

Kérdésünkre, hogy honnan van ez a gombkombináció, azt felelte: egy kezdő taxis könnyen kap elérhetőséget ahhoz, aki ezt pár tízezer forintért megoldja neki. Ezen felül vannak még állítólag trükkök, de ezekről ő csak hallomásból tud. Állítólag létezik olyan jeladó, ami picit jobban „tekeri” a taxióra számlálóját, és állítólag az autó kerékméretével is lehet kismértékben befolyásolni azt. No meg a hiénák ősrégi módszere, a kerülőút, de szerinte a leggyakrabban használt módszer a radír.

(Forrás: vezess.hu / fotó: pixabay.com)