Jump to content

Az első szuper-SUV

2017. 12. 14. 09:43

Sokat vártunk rá, de végre megérkezett: az Urus tanulmányként még 2012-ben mutatkozott be, és egy jó ideig egyáltalán nem volt biztos, hogy valaha elkészíti majd sorozatgyártásban is a Lamborghini. Végül azonban úgy döntöttek, hogy megalkotják a szuper-SUV-t, így 5 évvel a koncepció bemutatója után az olaszok leleplezték az immár szériában is elérhető változatot, és nem okoztak csalódást.

Az alapformákat tekintve a korábbi koncepciót kaptuk meg, de a részletek természetesen sokat változtak azóta. A Lamborghini jellegzetes megoldásai rögtön visszaköszönnek az autón, ami így első pillantásra is könnyen felismerhető lett. A sportosság magától értetődő, de mindeközben azért arra is figyeltek az olaszok, hogy megmaradjon a marcona, SUV-s kiállás is. Izgalmas részletekből nincs hiány: rengeteg az él és a sarkos elem, kerek elemeket szinte egyáltalán nem találni az autón.

A sportautósan lejtő, lapos tetőív csalóka lehet, ugyanis az Urus egy hatalmas autó, amiről a hosszú hátsó ajtók mellett az alapból is 21 colos, de felárért akár 22 vagy 23 colos keréktárcsák is árulkodnak. Ha mindez még mindig nem győzött volna meg valakit, álljanak itt a pontos számok is: az újdonság 5112 mm hosszú, 2016 mm széles és 1638 mm magas, míg a tengelytávolsága 3003 mm – ezekkel az értékekkel egyébként szinte minden hasonló felépítésű autón túlnő. Az alapokat ugyanaz az MLB EVO platform adja, amire a Porsche Cayenne és a Bentley Bentayga is épül.

A hatalmas méretek mellé persze tekintélyt parancsoló súly is társul, ugyanis az Urus közel 2,2 tonnát nyom a mérlegen. Aggodalomra azonban semmi ok, ugyanis a motortérben ketyegő 4-literes, duplaturbós V8-as erőforrás 650 lóerőt és 850 Nm-es csúcsnyomatékot bocsát a vezető rendelkezésére, amit egy elektro-hidraulikus, 8-sebességes automata váltó továbbítja mind a négy kerékhez – alapból a nyomatékból előre 40, hátra pedig 60 % jut, de a körülményektől függően előre maximum 70-et, hátra pedig 87 %-ot tud küldeni.

Mindez 3,6 másodperces 0-100-as sprintre teszi képessé az Urust, de a 200 km/h is megvan mindössze 12,8 szekundum alatt – a végsebesség 305 km/h. Mindez még nem minden, ugyanis a jövőben egy konnektoros hibrid hajtáslánc is bekerül majd az autóba, és szinte biztosra vehetjük, hogy az még több erőt kínál majd a vásárlók számára. A jó vezethetőségről a négykerékkormányzás gondoskodik, ami alacsony sebességnél ellenkező, magasabbnál pedig azonos irányba forgatja a hátsó kerekeket az elsőkkel. Az alacsony tömegközéppontról a lehető legmélyebbre beépített erőforrás gondoskodik.

Az ízelítőkben már látott menetprogram kapcsolón keresztül hatféle üzemmód áll rendelkezésre: Strada (utcai), Sport, Corsa (versenypályás), Neve (hó), Terra (off-road) és Sabbia (homok). A légrugós futóműnek köszönhetően az autó hasmagassága is állítható – értelemszerűen az első háromnál alacsonyabbra, a második háromnál pedig magasabbra állítja a karosszériát az Urus. Ekkora test és ekkora teljesítmény esetén a fékezésről is gondoskodni kell, ezt pedig meg is tették az olaszok: a világ legnagyobb és legerősebb sorozatgyártású fékei kerültek az autóra. Elöl 440 x 40, hátul pedig 370 x 30 mm-es egységek kerültek beépítésre, ráadásul alapáron karbon-kerámia megoldásokat kapnak a vásárlók.

Az utastérben szintén visszaköszön a Lamborghini stílusa: izgalmas formák és modern megoldások uralják a belsőt – sportautósan körbeveszi utasait az autó, miközben mégis tágas helyet ígérnek a gyáriak. Hátul a vásárlók választása szerint két különálló ülés vagy egy háromszemélyes konfiguráció is lehetséges, és a sajtóanyag szerint az alacsonyra került székeknek köszönhetően a lábtér mellett a fejtér is kiváló, ami kissé nehezen hihető az elképesztően alacsony tető láttán. Akárcsak az új A8-ban, az Urusban is egy érintőképernyő helyettesíti a klímakonzolt, míg a multimédiás rendszer minden okostelefonos kapcsolódási formát ismer.

(Forrás: autopult.hu)