Jump to content

Öngyulladós benzines – két éven belül jönnek a Mazda új motorjai

2017. 08. 09. 12:35

A Mazda azon kevés gyártók egyike, amelyik úgy gondolta, hogy nem a „downsizingban” és a turbómotorokban van a jövő, és ezt be is bizonyította a benzines SKYACTIV-G motorcsaládjával. Az 1,5-ös, a 2-literes, és a 2,5 literes egység egyaránt nagyon jól sikerült, a japánok pedig nemrég bejelentették, hogy érkezik a motorcsalád új generációja, mely nem csak nyomatékosabb, de jóval hatékonyabb is lesz.

Az újdonságok a SKYACTIV-X nevet viselik majd, és legnagyobb újításuk az lesz, hogy a dízelekhez hasonlóan, kompressziós gyújtással, azaz öngyulladósként működnek majd. Ennek köszönhetően szegényebb keverékkel tud majd működni a motor, ami nem kevesebb, mint 20-30%-os hatékonyságnövekedést eredményez majd. Ez pedig azt jelenti, hogy a Mazda már eddig is elképesztően hatékony benzinesei papíron is elérik majd a dízelek szintjét, ezzel feleslegessé téve a gázolajos egységeket.

Valószínűleg sokan nem fognak örülni, de a fejlődés érdekében a japánoknak muszáj volt egy kisebb turbót is alkalmazniuk. Mindezek ellenére az új erőforrások megőrzik majd a szívómotorokra jellemző karakterüket, miközben egyesítik a dízelmotorok és a benzinesek előnyeit, és nyomatékuk 10-30%-kal nő majd, így nem csak hatékonyabbak, hanem gyorsabbak is lesznek. A nagyobb nyomaték ráadásul szélesebb fordulatszám tartományban áll majd rendelkezésre, ami nagyobb szabadságot enged majd a váltó áttételezése terén, és szintén növeli a hatékonyságot.

A Mazda ezeken kívül további rövidebb és hosszabb távú terveket is bejelentett. A japánok 2030-ra 50, 2050-re pedig 90%-kal szeretnék csökkenteni a szén-dioxid kibocsátást, amihez a 2019-től érkező elektromos modelljeik is nagyban hozzájárulnak majd. A biztonsági és vezetéstámogató rendszerek terén is nagy tervek vannak: a Japánban már most is alapáras asszisztensek 2018-tól a többi piacon is bekerülnek majd minden eladott autóba, a félig önvezető rendszerüket pedig 2020-tól vezetik be. Mindemellett kiemelték, hogy a vezetési élmény és a látványos megjelenés továbbra is fontos szempont marad – a KODO formanyelvet kívánják továbbvinni a későbbiekben is.

(Forrás: autopult.hu)