Jump to content

Akár örök életű is lehetne a kuplung, mégsem az

2017. 07. 27. 08:47

Hazánkban még mindig a mechanikus, kézi váltós modellek a leginkább elterjedtek, ezekben pedig ugyanúgy van kuplung, mint az egyre népszerűbb robotváltós autókban is. Használatuk nem túlzottan bonyolult, elvileg minden sofőrt meg is tanítanak, ki is képeznek arra, hogy miként kellene úgy vezetni, hogy a kuplung a lehető leghosszabb ideig szolgálhasson, ám ennek ellenére igen komoly szórás látható annak kapcsán, hogy egy kuplung hány ezer kilométert bír, akár tízszeres különbségeket is láthatunk.

Ennek pedig az az elsődleges oka, hogy menet közben a kuplung nem kopik, csakis akkor, ha azt használjuk, azaz sebességet váltunk, indulunk.

Így tehát míg egy zömében autópályán, hosszabb távú utazásokra használt autónál gond nélkül bírhat akár több százezer kilométert is egy kuplung, egy zömében városban, sűrű forgalomban használt autónál nem kell vészesen megrökönyödni, ha annak kuplungja már 100 ezer kilométer alatt bedobja a törülközőt, de persze van számos olyan trükk, pontosabban tudni való, amivel növelhetjük a kuplung élettartamát − ezeket gyűjtöttük most össze a Bárdi Autó segítségével.

A kuplung alapvetően három alapvető alkatrészből áll, ez a kinyomócsapágy, a kuplungtárcsa, valamint a kuplungszerkezet a rajta lévő nyomólappal. Ha a kuplungpedál nincs benyomva, akkor a kuplung nem kap terhelést, nem kopik, a kuplungtárcsa és a kuplungszerkezet együtt forog. Ha viszont akár csak ráhelyezzük lábunkat a kuplungra, azon pihentetjük bal talpunkat, netán dugóban araszolva folyamatosan nyomva tartjuk, akkor a kinyomócsapágy már extrém mértékű, a tervezettnél sokkalta több terhelést kap. Jellemzően mégsem ezt lehet gyorsan tönkretenni, hanem a kuplungtárcsát, ami a motor és a váltó közötti fordulatszámkülönbséget kell áthidalja és nem mellesleg a leginkább a vezetési stílusnak kitett alkatrész az autóban.

A fékbetétekéhez hasonló magas súrlódású felülettel bevont kuplungtárcsa kopása elsősorban azon múlik, hogy milyen fordulatszámkülönbséget kell elviseljen, áthidaljon, másrészt pedig azon, hogy milyen terhelést kap közben. Utóbbi egyrészt függ a motor erejétől, másrészt pedig attól, hogy az autó közben milyen nehezítő körülményeket kap, például emelkedőn, netán az ideálisnál magasabb sebességfokozatban kell elindulnia, meglódulnia. Minél jobban terheljük a kuplungot, annál jobban kopik, közben annál több hőt termel, így egy kuplungtárcsa akár egyetlen emelkedőn elindulásnál is megégethető, ezt szagáról is felismerhetjük, közben az extrém hőterheléstől a tárcsa kitükrösödik, ami utána már nem lesz maradéktalanul képes feladatának ellátására, a rajta lévő rugók is beállhatnak.

A kuplungokat természetesen az egyes modellek teljesítményéhez, terhelhetőségéhez méretezik, ha ezeket maximálisan kihasználjuk, akkor bizony a kuplung élettartamából nem fogjuk megkapni a lehető leghosszabbat. Van ugyanakkor néhány olyan hibás vezetési szokás, amivel extrém módon rövidíthetjük kuplungunk élethosszát.

(Forrás: autonavigator.hu)