Jump to content

Bugatti evolúció, avagy így lett a Chironból Chiron

2016. 08. 14. 16:50

Az olasz, francia illetve német gyökerekkel rendelkező sportautógyártó vállalat tavaly évelején jelentette be hivatalosan, hogy nem fognak több Veyron modellt gyártani, a 450. az utolsó. Valamivel később arról is tájékoztatást adtak, hogy már dolgoznak az utódon, alig egy évet kell rá várni. Nos, a várakozásnak már hetek óta vége, szóval most nézzünk egy kis Chiron-evolúciót.

Mielőtt rátérnék erre, ejtsünk néhány szót a Chironról:  A motorba új turbókat pakoltak, viszont továbbra is egy W16-os egységről beszélhetünk. A W elrendezés gyakorlatilag két V8-as egybeépítéséből származik, melyek két-két vezérműtengellyel rendelkeznek, így a W16-os összesen négy vezérműtengelyt tartalmaz. Mindez 1500 lóerő teljesítmény előállítására képes, míg nyomatéka 1600 Nm, melyet egy hétfokozatú dupla kuplungos automata váltó oszt szét mind a négy kerékre.

Álló helyzetből alig 2,5 szekundum alatt gyorsul fel 100-ra, de a 200-ig való 6,5 másodperces-, valamint a 300-ra való 13,6 másodperces gyorsulása még ennél is lenyűgözőbb. A teljes arzenálját bevetve 420 km/óráig képes felpörögni, ami bizony világrekordnak számít az utcára szánt autók kategóriájában.

A Chiron mintegy 154,2 kilóval nehezebb, mint a Veyron, ezen felül 82 milliméterrel hosszabb, 40 milliméterrel szélesebb és 53 milliméterrel magasabb.

A jelenlegi álláspont szerint 500 darabot fognak belőle gyártani, bár annak idején a Veyronnál is több gördült le a gyártósorról, mint azt elsőre gondolták. A modell sikerességét mi sem bizonyíthatná jobban, minthogy már most 150 elkelt belőle, darabonként 2,4 millió eurós áron (megközelítőleg 740 millió forint). Persze ez csak az induló összeg, hiszen aki egyedivé szeretné varázsolni újdonsült Chironját - márpedig szinte egytől-egyig ez a jellemző -, annak picivel többet kell kicsengetnie.

A Volkswagen-konszern fennhatósága alatt álló gyártó továbbá azt is elárulta, hogy a Veyron modellekkel nagyon sokat buktak, viszont a Chironnál már optimalizálták a gyártási munkálatokkal járó költségeket, és 100 százalékig biztosak abban, hogy pozitív mérleggel fognak zárni a végelszámolásban.

Az evolúció

Az első valamire való prototípus 1999-ben látott napvilágot (Bugatti 18/3 Chiron Concept néven), mondanom sem kell, hogy ez még nagyon kezdetleges volt.

Ezt követően - szintén '99-ben - megmutatta magát a Bugatti 18/4 Veyron Concept, amely már sokkal kidolgozottabb volt, viszont valamiért jegelték a Chiron modell-nevet.

Végül 2005-ben legördült az első Veyron a gyártósorról, melyet egészen 2015-ig, a 450. példányig gyártottak (közben többször is átesett kisebb-nagyobb frissítésen).

A 2015-ös Frankfurit Autószalonon aztán váratlanul bemutatásra került a Bugatti Vision Grand Turismo, amely a cég elmondása szerint egy kisebb előzetes volt a rá pár hónapra debütáló Chironról.

Majd elérkezett a várva várt 2016-os Genfi Autószalon, ahol végre minden egyes részletre fény derült. Eléggé időigényes projekt volt ez, de a végeredményt elnézve megérte kivárni. Azért van egy kis különbség, nemde?

(Fotók: Drew Phillips, Autoblog.com)