A Continental villamosok számára fejlesztett szem elé vetített kijelzőt (head-up display – HUD). A megoldás célja a városon belüli közlekedés biztonságosabbá tétele azáltal, hogy a villamosvezetők teljes figyelmüket az úton zajló eseményekre összpontosíthatják. Ez lehetővé teszi például a vészfékezések számának csökkentését is.
A villamosok többnyire zsúfolt és gyakran kihívásokkal teli belvárosi forgalomban közlekednek, olyan környezetben, ahol a kerékpárok, elektromos rollerek és mopedek népszerűségének emelkedésével egyre csak növekszik a védtelen közlekedők száma. Továbbá sok forgalomban részt vevő gyalogos figyelmét a mobiltelefon-használat is elvonja, ami a közlekedési szolgáltatók információi szerint egyre több, gyakran villamosokat is érintő balesethez vezet.
Kiterjesztett valóság kötött pályán
Egy vasúti járműgyártó megbízásából a Continental Engineering Services (CES) jelenleg azon dolgozik, hogy gyártásra kész szintre fejlessze az innovatív kijelzőt, amelyet az év közepétől fognak használni Európában. A fejlesztőközpont fontos úttörő munkát végez, hiszen mindeddig a vasúti közlekedésben nem léteztek valódi szem elé vetített megoldások.
- A kijelző kulcsfontosságú elemei – például az erős fényforrás – a vállalat autóipari portfóliójából származnak, és már több nagy autógyártó különböző modelljében megtalálhatók alapfelszerelésként.
„A villamosok szem elé vetített kijelzőjének fejlesztésével jelentős lépést teszünk a városi kötöttpályás közlekedés nagyobb biztonsága felé. A korábban a különböző műszerfalakon megjelenített információk mostantól a vezető látóterébe helyezhetők. A figyelem így nem kerül el a forgalomról, és az utazás a villamosvezetők és az utasok számára egyaránt biztonságosabbá válik” – magyarázta Christoph Falk-Gierlinger, a CES ügyvezető igazgatója.
A speciális megoldás használata a kötöttpályás járművekben jelentős előnyökkel jár. Akárcsak az autóiparban, a tendencia az egyre nagyobb szélvédők és ennek következtében az alacsonyabban rögzített műszerfalak irányába mutat. Ebben az esetben azonban a szükséges fejmozdulatok elterelhetik a figyelmet a forgalmi helyzetekről. Ezen felül a szemnek folyamatosan váltania kell a közelre és távolra fókuszálás között, mindez rendkívül kimerítő a vezető számára.
A létfontosságú információk – például a figyelmeztető jelzések, a sebesség, vagy a következő megállóig fennálló távolság – közvetlen kivetítése a látótérbe viszont kényelmesebbé teszi a vezetést, ami emellett nagyobb biztonságot is jelent. Ez azért működik, mert az információ úgy jelenik meg virtuálisan, mintha egy bizonyos távolságra helyezkedne el a jármű előtt. Így a szemnek nem kell folyamatosan újrafókuszálnia.
- Az új Combiner kijelző a vezető látóterében egy külső átlátszó képernyőn jeleníti meg az információkat. Amellett, hogy egyszerre figyelemmel követhető az út és a vezérlés kijelzője, az információ úgy jelenik meg, hogy látszatra mindig ugyanolyan távolságban marad.
- Emellett az is lényeges, hogy a rendkívül erős LED-eknek köszönhetően a kivetítés erős napsütésben is megfelel a legmagasabb szintű fény- és képminőségi követelményeknek.
A CES vasúti járműveket érintő portfóliójában egyéb rendszertechnológiai megoldások is szerepelnek, mint amilyen például a vezető állapotának figyelése – amely egy kamera segítségével követi figyelemmel a sofőrt –, vagy a szemből, illetve oldalról érkező ütközésre figyelmeztető rendszer. Ezeket a technológiákat már sikeresen bevezették a személy- és haszongépjárművek ágazataiban.
A cég mérnökei részletesen megvizsgálták a villamosok működését és vezérlését, a műszaki kihívásokat, valamint a vezetőhelyek kialakításait ahhoz, hogy megfelelően felhasználhassák a technológiát. Az egyik vasúti járműgyártóval együttműködésben történő projekt első lépése az autóipari minőségi szabványoknak megfelelő, innovatív és a vasúti közlekedésre optimalizált szem elé vetített megoldás létrehozása volt. A jövőben további felhasználási területek is elképzelhetők, mivel a technológia a vonatokon is alkalmazható - írja az iotzona.hu.