Magyarország piacvezető autóimportőrével arról beszélgettünk hogyan lehetne a hazai elavult, öreg autóparkon fiatalítani, és mire is számíthatunk jövőre, amikortól már egy megváltozott autópiac szabályai lépnek érvénybe.
Az autópiac sajátosságait megnézve feltűnhet, mennyire elöregedett a hazai járműpark, így akár azt is mondhatjuk, hogy tulajdonképpen Európa roncstelepe vagyunk?
Az egyik mindenképpen, de vannak még rosszabbak is, mi egy lépéssel még előttük vagyunk.
Ha az uniós előírások szigorodnak, akkor a szakadék tovább nőhet az új autók és a használtak között?
Pontosan ez a szakadék a probléma lényege. Itt pedig nemcsak a saját véleményemet fogalmazom meg, és nem is csak a Ford hazai importőrének a meglátásait, hanem az Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) álláspontját tolmácsolom, amelynek elnökségi tagja vagyok.
Mindenekelőtt érdemes az alaphelyzetet megnéznünk. A haszonjárművek terén a Növekedési és Hitel Program révén nem érzünk gondot, mert relatív jó kondíciókkal, 2,5 százalékos hitellel hozzá lehet jutni új járművekhez, és a szigorúbb emissziós szabályozás sem fogja 2020-ban érinteni a kishaszongépjárműveket. Ezzel szemben a személyautóknál az új autók piacának mérete nagy kihívások elé állítja az autóforgalmazókat. A jelenlegi iparági növekedés ezen a piacon Magyarországon nem érte el a 6 százalékot az első 5 hónapban: tízmillió emberhez képest az évi 130-140 ezres új gépjármű szám nagyon alacsony. Magyarországon összesen nagyjából 3 millió személyautó és 300-350 ezer kishaszonjármű van a magyar tulajdonosok kezében. Ezen belül a személyautók átlagos, 14 éves életkora pedig – amely a válság után nőtt meg drasztikusan – borzasztóan magas. Mindezt látva például meg lehet kérdőjelezni, hogy az állam által támogatott elektromos autóvásárlásnak van-e értelme? Önmagában van létjogosultsága annak, hogy a környezetkímélő technológiával felszerelt gépjárművek vásárlását ösztönözze az állam. De rögtön más fénytörésbe kerül a kérdés, hogy emellett évente 160 ezer, átlagosan 14-15 éves korú használtautó ömlik be az országba, amelyek elavultak károsanyag-kibocsátás szempontból is. Úgy látjuk, hogy itt is szükség lenne állami szabályozásra. Legalizálni kellene például a behozatalt, azaz megfizettetni a közterheket azokkal, akik ilyeneket importálnak.