Több mint 830 lóerős teljesítményével az Essenza tizenkét hengeres motorja a legerősebb szívó V12-es, amelyet a Lamborghini valaha épített. Ennél is izgalmasabb az autó aerodinamikája, amelyet a márka versenyautói ihlettek: 250 km/óránál például 1,2 tonna (!) préseli az aszfalthoz az autót – ez több, mint ami a márka GT3-as versenyautóját a pályára szögezi.
A motorteljesítményt a nagy sebességnél fellépő torlólevegő-hatás mellett a speciális, kis negatív nyomású kipufogórendszer is növeli. A váltó hatfokozatú szekvenciális; a váltóházat teherviselő elemként építik be. Ez nem csak merevebbé, de könnyebbé is teszi az autót, amely belső bukókeret nélküli, szénszálas monocoque vázat kapott – és ezzel is teljesíti az FIA prototípusokra vonatkozó biztonsági előírásait. Összességében minden egyes lóerőnek csupán 1,66 kilogrammot kell mozgatnia, az Essenza tehát bődületesen gyors és dinamikus.
Ehhez mérten a versenypályáról szalasztották a futóművet – a hátsót például közvetlenül a váltóházra erősítették. A keréktárcsák magnéziumból készültek, a fékeket a Brembo, az abroncsokat a Pirelli szállítja. Az utastérben az F1-es versenykormányok által ihletett volánt forgathat a pilóta, a karbonvázas ülés ugyancsak FIA-homológ.
Aki elég szerencsés ahhoz, hogy magáénak mondhasson egy Essenza SCV12-est, annak a világ legkiválóbb versenypályáira szervez pályanapos programot a Lamborghini, valamint gondoskodnak az autó tárolásáról is: minden autó saját garázst kap, méghozzá bekamerázva, így a gazda egész nap gyönyörködhet szerzeményében.