A fillérre kiszámolt, összekuporgatott benzinpénzzel a zsebben eleinte csak ferde szemmel méregettük a frissen megjelent baromi drága prémium üzemanyagokat, és el sem tudtuk képzelni, hogy ennek mi értelme lehet. Ilyen baromi drágán venni benzint? Miért? Az a Škoda 120-as, majd később 1-es Golf simán ment bármilyen, de leginkább olcsó benzinnel is. Amiből sokat lehetett venni, abból meg sokat autózni. Nagyjából ennyi volt a cél.
Azóta eltelt pár évtized, közben sokat változott a világ, az 1000 forintos, bő 20 literre elég nagy tankolásból ma már legfeljebb 2,5 liter benzin jön ki. Viszont a folyton lerohadó, filléres autók helyére többé-kevésbé megbízható járgányok kerültek, amikkel hosszabb távra lehet tervezni. Vajon ezek megérdemlik a drága üzemanyagot?
A sima 95-öshöz képest a prémium üzemanyagban más arányban és más adalékok találhatók. Az egyik legfontosabb, hogy az alap 95-ösbe etanolt is kevernek, míg a menőbb benzinbe már kötött etil-tetra-butil-éter formában kerül, ami kevésbé korrodál, már nem eszi meg a vas alkatrészeket.
Bár nem kötelező – az OMV-nek például van 95-ösből is okosított változata -, de a drágább benzinek oktánszáma is gyakran magasabb, 98-as, 100-as. Ettől kisebb fordulaton is jobban terhelhető a motor, rugalmasabb, és úgy, ahogy van, könnyebben teszi a dolgát. Legalábbis ezt kéne érezni.