
A BMW 2004 tavaszán leplezte le az első 1-es modelljét, az E87-et, melyet aztán 2011 őszén követett az F20 típusjelzésű második generációs kiadás. Az aktuális széria idén immár nyolcesztendős, vagyis éppen itt az ideje annak, hogy a BMW előrukkoljon a teljesen új harmadik generációval (F40), mely most végre hivatalos formában is bemutatkozott.
Az elődjénél 0,5 centiméterrel rövidebb és 1 centiméterrel magasabb új 1-es BMW-nek tulajdonképpen csak egyetlen alkatrésze, a logója maradt változatlan a kifutó sorozathoz képest. Az újdonság a vállalat elsőkerék-hajtású UKL platformjára épül, vagyis arra, amelyre más kisebb BMW-k, illetve a Minik. A hátsókerék-hajtás elvesztése, illetve a vezetési élmény csökkenése miatt az utastér és a csomagtér nagyobb mérete kárpótol.
A 16-19 colos kerekekkel szerelt új 1-esben a hátul ülők 19 milliméterrel nagyobb fejteret, illetve 33 milliméterrel nagyobb lábteret kapnak. A csomagtartó kapacitása 20 literrel növekedett, így az új modell hátsó része már 380 liternyi pakkot képes magába fogadni.
Alaphelyzetben egy 5,1 colos kijelzővel megspékelt analóg műszerfal fogadja a sofőrt, aki felár ellenében 10,25 colos digitális műszeregységet is rendelhet. A középső kijelző alapáron 8,8 colos, opcionálisan pedig 10,25 colos képátlójú. Gesztusvezérlés, 9,2 colos HUD, illetve induktív mobiltöltő egyaránt rendelhető az új típushoz.
A leggyengébb motor a 116d-ben található, melynek 1,5 literes 3 hengeres dízelmotorja 116 lóerős, illetve 270 Nm nyomatékú. A 118d-ben és a 120d-ben már 2 literes 4 hengeres gázolajos egységek található, rendre 150 lóerős és 350 Nm-es, illetve 190 lóerős és 400 Nm-es produkcióval.