Jump to content

Mindent a Jeepről

2019. 10. 02. 10:00

Ezek az amerikai vasak közel 8 évtizedes múltra tekintenek vissza, és bár mostanság már divatterepjáró változatban is elérhetők, az igazi Jeepek még mindig a kőkemény, valódi terepjárásról szólnak.

Második világháborús filmek szinte nem is létezhetnek a nélkül a parányi amerikai katonai terepjáró nélkül, mely minden elébe kerülő akadályon könnyűszerrel áthalad, bármikor pöccintésre indul, és sosem romlik el. Ez az 1941-ben napvilágot látott Willys MB, mely azonban nem ezen a néven, hanem Jeep, vagyis magyarosan dzsip néven futott be világraszóló karriert, és hozott létre egy új kategóriát.

Kevesen tudják, hogy a Jeep elnevezés a "General Purpose" (általános célú) rövidítéséből, a "dzsípi"-ből született és egyben a világ legrégibb terepjárómárkája. Azzal pedig még kevesebben vannak tisztában, hogy honnan ered a Jeepek ikonikus hetes osztatú hűtőmaszkja. Nos, onnan, hogy az eredeti Willys Jeep volt az első olyan jármű, mely a második világháborúban hat kontinensen is bevetésre került.

Egy ilyen régi katonai Jeep is felbukkant azon a hazai sajtórendezvényen, melyen az amerikai gyártó három legújabb modelljével volt szerencsénk testközelből megismerkedni.

Wrangler

A Jeep modernkori kínálatából egyértelműen a Wrangler áll legközelebb az ős Jeep eredeti szellemiségéhez. Ez a termékcsalád 1986-ban debütált az YJ szériával, és 2018-ban jött ki a legújabb, immár negyedik generáció, a JL sorozat.

A teljesen új fejlesztésű Wrangler már messziről ordítja magáról, hogy egy hamisítatlan amerikai terepjáró, vagyis a designerek ugyanolyan óvatosan módosítottak a formaterven, mint ahogy a Porsche szokott mindig egy hangyányit változtatni a 911-es sportkocsi külsején. Az új modellt talán a LED-es lámpáiról lehet felismerni a legkönnyebben, illetve arról, hogy a szélvédőjét a korábbiaknál egy picit jobban megdöntötték.

A 2-ajtós kivitel 4,24 méter, a 4-ajtós 4,79 méter hosszú, 2,46, illetve 3,01 méteres tengelytáv mellett. Közös vonás az alvázas kivitel, vagyis a Wrangler egy hamisítatlan, régi vágású terepjáró. A budai hegyekben megejtett rövid menetpróba saras kihívásait kaján vigyorral az arcán abszolválta az amerikai technika, a fejlett összkerékhajtást, az elektronikusan önzáró differenciált és a felezőt éppen csak a próba kedvéért kapcsolgattuk ki és be.

A szabad hasmagasság meghaladja a 25 centimétert, az első-, illetve hátsó terepszögek 36,4, illetve 30,8 fokosak. A Rubicon csúcsmodell extrája a 30 km/h-s tempóig lekapcsolható aktív stabilizátor, melynek köszönhetően az első kerekek rugóútja 25 százalékkal megnő.

(Forrás: hvg.hu / fotó: pixabay.com)