Jump to content

Mérföldkő: itt az első elektromos BMW SUV, az iX3 tanulmány

2018. 04. 30. 11:41

A BMW a mai nap folyamán, a Pekingi Autószalonon hivatalosan is bejelentette, hogy 2020-ban fog debütálni a márka első, sorozatgyártásban kínált, tisztán elektromos hajtáslánccal szerelt típusa, amelyet a bajor prémiumgyártó világszerte népszerű X3 szabadidőmodelljének műszaki alapjaira épít fel. A szériagyártású elektromos X3 előfutáráról, a BMW Concept iX3-ról a németek ma rántották le a leplet Pekingben.

Persze amikor az előző bekezdésben az első teljesen elektromos BMW-t említettük, nem feledkeztünk meg az abszolút értelemben vett első tisztán elektromos szériagyártású BMW-ről, a jelenleg is kapható i3-ról, azonban az i3 a BMW i-divíziójának ‘gyermeke’, míg az elektromos X3 a ‘klasszikus’ BMW-palettára fog felkerülni. A lépés azért érdekes a BMW oldaláról, mert eddig úgy tudtuk, hogy a tisztán elektromos típusok kizárólag az i-divíziótól érkeznek a jövőben, aminek a friss bejelentés ellentmond. A lényeg, hogy az elektromos X3-mal, vagyis az első tisztán elektromos BMW-vel egy új fejezet veszi kezdetét a márka bő 100 éves történetében.

 

A Pekingi Autószalonon prezentált Concept iX3-ra visszatérve, a típus egyik legjelentősebb innovációja a BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációjának premierje. A forradalmian új megoldás az elektromos motort, a váltót és a vezérlőelektronikát egy különálló, elektromos meghajtású házban egyesíti, amely kompakt méretei okán nem csupán egyszerűbben beépíthető, de a korábban alkalmazott három önálló alkatrészhez képest jelentős mértékben könnyebb is lesz. Az ötödik generációs hajtáslánc energiaellátásáról ráadásul állítólag vadonatúj, minden korábbinál kitartóbb akkumulátorok gondoskodnak.

Az ötödik generációs BMW eDrive hajtáslánc-technológia alkatrészei könnyű önsúlyuknak, végtelenül kompakt méretüknek és eltérő teljesítményszintjüknek köszönhetően minden korábbinál egyszerűbben építhetők be a különböző járműstruktúrákba, amelyet a moduláris modellépítési szisztéma rugalmas megoldásai még tovább könnyítenek. A BMW Group a jövőben így szinte bármelyik modelljébe képes lesz beépíteni a BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációját. A Concept iX3 tanulmányautó műszaki alapjait adó új BMW X3 az egyik első olyan négykerekű, amelynek járműstruktúráját már eme moduláris hajtáslánc-fejlesztési szisztéma szerint tervezték a mérnökök.

Az iX3 koncepció villanymotorja bivalyerős, 272 lóerős (200 kW) maximális teljesítményre képes. Az ugyancsak típus-specifikus nagyfeszültségű akkumulátor nettó kapacitása 70 kWh, amelynek köszönhetően a már a dinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő WLTP tesztciklus mérései szerint egyetlen feltöltéssel több, mint 400 kilométer megtételére képes a szabadidőautó.

A BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációjához kifejlesztett nagyfeszültségű akkumulátor másik kimagasló innovációja a még tovább optimalizált töltési képesség: az energiatároló rendszer működését egy vadonatúj fejlesztésű töltésvezérlő egység szabályozza, amely azt is lehetővé teszi, hogy a BMW ügyfelei a jövőben akár 150 kW teljesítményű gyorstöltőhöz csatlakoztassa járművét. A nagyfeszültségű akkumulátor maximális töltöttségi szintje ez esetben mindössze 30 perc alatt elérhető.

(Forrás: autopult.hu)