Jump to content

Új időszámítás – megérkezett az elektromos Jaguar I-Pace

2018. 03. 05. 22:38

A Jaguar már régóta készült első teljesen elektromos modelljének bemutatására, és most végre fellibbentették a fátylat a vadonatúj I-Pace-ről. Az angolok ígérete szerint az újdonság új időszámítást indít az elektromos autók piacán, de nézzük is inkább, hogy mivel támasztják alá ezeket az állításaikat a gyáriak – bőven van mit megvizsgálni az új I-Pace kapcsán.

A külső formák is megérnek egy misét, ugyanakkor a korábbi koncepció ezeket már felfedte előttünk, így ugorjunk inkább egyből a hajtásláncra – noha tulajdonképpen az sem igazán változott a tanulmányéhoz képest. A vadonatúj elektromos crossoverbe épített két elektromotor – az egyik az első, a másik a hátsó tengelyen található, így biztosítva az összkerékhajtást is – összteljesítménye nem kevesebb, mint 400 lóerő, míg a csúcsnyomaték 696 Nm – ez 4,8 másodperces 0-100-as sprintre elegendő. Mindezt egy óriási, 90 kWh-s akkumulátor látja el energiával, aminek köszönhetően 480 kilométeres hatótávot ígérnek a gyáriak, méghozzá az új, szigorúbb WLTP normák szerint.

Aki olvasta nemrég megjelent bemutatónkat a Kona Electricről, annak feltűnhet, hogy az 60 kWh-s akkumulátorral is közel ugyanennyit ígér, ugyanúgy a WLTP norma szerint, azonban nem szabad elfelejteni, hogy a koreai teljesítménye alig több mint a fele az I-Pace-nek, és méretei is jóval elmaradnak a Jaguártól. Mindenesetre a közel 500 kilométeres hatótáv – még ha esetleg a valóságban ez kevesebb is lesz akár egy százassal – már egy teljesen jól használható autót eredményez, így a problémát csak a töltés jelentheti.

 

Az angolok persze erre is gondoltak, hiszen akár 100 kW-os DC gyorstöltővel is pumpálhatjuk az elektronokat az újdonságba, és így 40 perc alatt 80 %-ra tölthető az autó. A Jaguar 7 kW-os otthoni fali töltőjével pedig 10 órára ígérik a teljes feltöltést, abba azonban jobb nem belegondolni, hogy egy egyszerű 230 Voltos aljzatról mennyi ideig tartani ez a művelet – valószínűleg több napot venne igénybe. Néhány okos megoldást is kiöltöttek egyébként a mérnökök: ilyen például, hogy amíg csatlakoztatva van a töltőhöz az autó, addig folyamatosan az optimális hőmérsékleten tartja az akkumulátort, hogy a változó kinti időjárás ellenére a lehető legnagyobb hatótávot tudja biztosítani – ez főleg hidegben hasznos funkció, hiszen olyankor jócskán csökken az elektromos autók hatékonysága.

A tervezők persze rengeteg energiát fektettek abba is, hogy a mutatós formák mellett aerodinamikailag is hatékony legyen az I-Pace, így például a légellenállási együtthatót a crossoveres felépítés ellenére is sikerült 0,29-es értéken tartani. Természetesen a hűtőrács is aktív: amikor hűtésre van szükség, nyitnak a lamellák, amikor azonban nem kell plusz levegő, akkor zárva tartja őket az autó a kisebb légellenállás érdekében. Az akkumulátort egyébként a két tengely közé, a lehető legalacsonyabbra helyezték el, így lent tartva a tömegközéppontot – a súlyeloszlás egyébként 50:50. A futómű felárért állítható légrugós megoldás is lehet, ami a komfort mellett a hatótávot is növelheti, hiszen lejjebb tudja ereszteni az egész testet, ezzel csökkentve a légellenállást.

 

(Forrás: autopult.hu)