Az XC40 a 40.1 koncepció formáit ültette át sorozatgyártásba, és ahogyan a külső megjelenésért felelős főtervező fogalmazott, az újdonság az XC90 és XC60 modelleknek inkább csak unokatestvére, mint édestestvére – célozva ezzel arra, hogy a svédek célja nem az volt, hogy lemásolják a nagyobb típusokat, hanem sokkal inkább egy sajátos stílusú négykerekűt szerettek volna megalkotni, amely természetesen magán viseli a Volvo jellegzetes elemeit.
Ez pedig kétségtelenül sikerült nekik: egyszerű, mégis látványos vonások, morcosan előrebillenő orr, hátul meredeken emelkedő övvonal és kompakt méretek jellemzik az autót. Thor kalapácsa természetesen jelen van, de az sem ragaszkodik már a merőleges vonalakhoz. A hátsó lámpa szintén hozza a jellegzetes fényeket, az egész formáját tekintve azonban mégis egyedi, az egyik leginkább részletgazdag elem pedig kétségtelenül a C-oszlop, ahol rengeteg vonal fut össze tökéletes harmóniában – az XC40 vérbeli Volvo, mégis egyedi személyiség. Az újdonság a svédek első modellje, ami a vadonatúj CMF platformjukra épül.
Az utastérben is hasonló a helyzet, hiszen a mostanra már jól ismert, függőleges tájolású érintőképernyős multimédiás rendszer, a kormány, a digitális műszerfal és sok egyéb részlet is ismerős lehet, ám a mérnökök ügyesen alkalmazták ezeket a megoldásokat a kisebb térben is, ezzel ismét egy otthonos környezetet alkotva. Azt természetesen mondanunk sem kell, hogy technológiai megoldások tekintetében mindent a nagyobb testvérektől örökölt az XC40, így mindenféle okostelefonos csatlakozást és egyéb trükköt ismer az autó.
Ezeknél azonban jóval büszkébbek a praktikumra a svédek: mindennek megvan a maga helye az autóban. Az ajtókból a műszerfalra helyezték a főhangszórókat, ezzel hatalmas ajtózsebeket biztosítva, de a mobiltelefonnak is megvan a maga helye a vezetéknélküli töltéssel karöltve – és akkor a könyöklőbe helyezett kiüríthető szemetesről még nem is beszéltünk.