Jump to content

A Volkswagen-botrány fejleményei vol.2

2015. 09. 23. 18:27

A német kormány és az Európai Bizottság is régóta tudja, hogy az autógyártók rendelkeznek a károsanyag-kibocsátás manipulációjára szolgáló technológiával, és alkalmazzák is azt. Olaszország hozátette: Ha kiderül, hogy a botrány az Olaszországban értékesített VW-járműveket is érinti, leállítják ezek árusítását.

Mint kiderült, a tárca előtt ismert, hogy létezik a szakmában ciklusfelismerőnek nevezett technológia, amelynek segítségével csökkenthető a kocsik károsanyag-kibocsátása a környezetvédelmi teszteken, és az autógyártók élnek is ezzel a lehetőséggel. A minisztérium válaszában az is olvasható, hogy a kormány támogatja az uniós előírások rendszerének továbbfejlesztését, különösen azokat a szabályalkotási törekvéseket, amelyek a gépjárművek "tényleges kibocsátásának" további csökkentésére irányulnak.

Ez pedig azt jelenti: a kormány pontosan tudja, hogy eddig nem sikerült megoldást találni a manipuláció felismerésére, és arra, hogy a gyártók ne csaljanak. A Zöldek írásbeli kérdése nem meghatározott cégre vagy motortípusra vonatkozott, hanem az autóiparral összefüggésben felmerült több különböző problémára, köztük arra a technológiára, amelynek révén automatikusan csökken egy kocsi károsanyag-kibocsátása a vizsgálatokon.

A Volkswagen ellen éppen egy ilyen eljárás alkalmazása miatt indult eljárás az Egyesült Államokban. A környezetvédelmi hatóság (EPA) azzal vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. Ezek a típusok közúton a megengedettet akár 40-szer meghaladó mértékben bocsátanak ki nitrogén oxidokat.

Az amerikai tisztalevegő-törvény értelmében az előírásokat megsértő gyártó gépkocsinként 37 500 dollár büntetéssel is sújtható, így a Volkswagenre kiszabható bírság elérheti a 18 milliárd dollárt.A német kormány és az Európai Bizottság is régóta tudja, hogy az autógyártók rendelkeznek a károsanyag-kibocsátás manipulációjára szolgáló technológiával, és alkalmazzák is azt. Olaszország hozátette: Ha kiderül, hogy a botrány az Olaszországban értékesített VW-járműveket is érinti, leállítják ezek árusítását - nyilatkozta szerdán Gian Luca Galletti.

Gian Luca Galletti kijelentette, hogy a VW-botránynak súlyos következményei lehetnek az európai foglalkoztatottság és gazdaság terén is. Az olasz környezetvédelmi miniszter hangsúlyozta, hogy az olasz autógyárakról "nem tételezik fel" hasonló gyakorlat alkalmazását, ezért ezeknél egyelőre nem rendeltek el ellenőrzést. Hozzátette: a történtek után felül kell vizsgálni a károsanyag-kibocsátás egész európai ellenőrzési rendszerét és az eddig megjelentetett környezeti adatok helyességét is. Az olasz fogyasztóvédők nem zárták ki az olasz VW-tulajdonosok esetleges csoportos kártérítési követelését. A fogyasztóvédők azt szorgalmazták, hogy ezek után a gépjárműgyártók által reklámozott üzemanyag-fogyasztás valós értékeit is minél előbb ellenőrizzék.

(Forrás: Autokalauz és MTI | Fotó: Volkswagen)