A miniszter a közlemény szerint azt kérte a francia autógyáraktól, hogy "győződjenek meg arról, hogy nem voltak ilyen gyakorlatok Franciaországban". Ségolene Royal felkért egy, a francia állam által az Európai Bizottság számára megjelölt, tesztelésekre kijelölt céget, az UTAC-ot, hogy a csalási mechanizmusok megértése érdekében vegye fel a kapcsolatot az amerikai ügynökséggel, és tegyen javaslatokat az illetékes francia szerveknek.
Az EPA pénteken azzal vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járművébe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. A Volkswagen kedd délelőtt közleményt adott ki, amelyben hangsúlyozza, hogy az európai piacon eladott, EU-6 dízelmotorral felszerelt új gépkocsik mindenben megfelelnek az előírásoknak, és a beépített szoftver semmilyen adatot sem befolyásol. "Diszkrepanciák" lehetnek az EA 189 típusú motorral üzemelő járművekkel, amelyekből világszerte 11 millió fut - áll a közleményben.
Az amerikai tisztalevegő-törvény értelmében a rendelkezéseket megsértő gyártó gépkocsinként 37 500 dollár büntetéssel is sújtható, így a Volkswagenre kiszabható bírság elérheti a 18 milliárd dollárt. Vizsgálat folyik Olaszországban és Németországban is, Dél-Korea szintén teszteléseket jelentett be.
Közben a Markit Financial Information Services piaci információszolgáltató cég a keddi londoni kereskedést összefoglaló elemzésében kimutatta, hogy a VW CDS-tranzakcióinak díjszabása - vagyis a cég törlesztési csődkockázatára köthető piaci biztosítási csereügyletek középárfolyama - a nap folyamán megközelítette a 210 bázispontot. Ez azt jelenti, hogy a Volkswagen irányadó ötéves kötvényeinek CDS-kontraktusai a hét első két kereskedési napján a múlt heti zárásnak csaknem a háromszorosára drágultak, a vállalat CDS-középárfolyama pénteken ugyanis 75 bázisponton zárt Londonban.
A Markit londoni elemzői kiemelik, hogy a Volkswagen CDS-mutatója a 2009-es pénzügyi válság óta most először haladta meg a 200 bázispontot. Hozzáteszik: a sors iróniája, hogy a Volkswagen is 2099-ben kezdte árulni az amerikai piacon azon dízelmotorral szerelt járműveit, amelyek a károsanyag-kibocsátási tesztekkel kapcsolatban most kirobbant csalási botrány középpontjában állnak.
A súlyos botrányt a VW kötvényárfolyamai is megszenvedték.
Ráadásul az ügy piaci hatásai immár járványszerűen terjednek. A Markit kedd esti adatai szerint a BMW és a Daimler CDS-kontraktusainak díjszabásai is meredeken megugrottak, és egyaránt meghaladták a 100 bázispontot az elmúlt időszakra jellemző 60-70 bázispontos jegyzések után. A cég szerint ez háromévi CDS-árfolyamcsúcs e két járműgyártó csoport esetében.
(Forrás: Autokalauz és MTI | Fotó: Volkswagen)