Jump to content

Az Aeromobil tesztelése nem zajlott zökkenőmentesen

2015. 05. 14. 11:00

Stefan Klein eredeti terve az volt, hogy 2017-től piacra dobná találmányát, az Aeromobilt, de a legutóbbi tesztelések nem alakultak túl jól. Azt nem tudni, hogy a tervezett időpontot ez mennyire befolyásolja, de az is benne van a pakliban, hogy 1-2 év csúszással fog csak gyártósorra kerülni.

A Stefan Klein tervezőmérnök által megálmodott kétszemélyes, közúti közlekedésre is alkalmas ultrakönnyű repülő autó előző modelljét, az AeroMobil 2.5-öt, tavaly Montrealban mutatták be. Az aktuális modell, a bécsi Pioneers fesztiválon bemutatott AeroMobil 3.0, elődjéhez képest rengeteg újításon, tökéletesítésen esett át és eleinte sikeresen abszolválta a repülőteszteket is.

A napokban kisebb komplikáció lépett fel az egyik tesztelés során, de szerencsére a volán mögött ülő pilóta épségben földet ért ejtőernyőjével. Az Aeromobil már nem volt ilyen szerencsés, de a hírek szerint nem tört használhatatlanná. A mérnökök most azon dolgoznak, hogy a problémát mielőbb orvosolják, de ez az incidens lehet 1-2 évvel eltolhatja a 2017-re esedékes piaci debütálást.

A mindössze 450 kilogrammos, szénszálas karosszériaelemek felhasználásával acélvázra épített gép hat méter hosszú, szélessége nyílt szárnyakkal nyolc, összezárt szárnyakkal két és negyed méter. A repülő autót egy ezerkétszáz köbcentiméteres, száz lóerős bokszermotor hajtja, közúton legfeljebb 160, a levegőben pedig mintegy kétszáz kilométer óránkénti sebességgel. A hibrid felhasználás korlátait tekintetbe véve a repülő autó fogyasztása is meglehetősen barátinak tűnik, gépkocsiként használva 8 liter tesz ki száz kilométeren, repülőgépként pedig beéri 15 liter ólommentes autóbenzinnel óránként.

A fejlesztő cég elsődlegesen a kevésbé kiépített infrastruktúrával rendelkező piacokra szánja a repülő autót, amely egyenetlen terepen, alig kétszáz méteres pályán képes felszállni, hogy aztán egy tankolásra hétszáz kilométert tegyen meg, majd akár ötven méteres pályán leszálljon. Az Aeromobil közúton gurulva egy tankolással csaknem kilencszáz kilométer megtételére képes. A Hospodárské Noviny szlovák gazdasági-közéleti lap úgy tudja: az Aeromobil elsődlegesen az észak-amerikai piacon kerülhet majd forgalomba és várhatóan több száz dollárért lehet majd igénybe venni.

További érdekességekért kérjük keressék fel Facebook oldalunkat.

(Szerző: Nagy Ádám | Forrás: MTI | Fotó: Aeromobil.com)