Jump to content

Mégsem jók a kerékpárutak?

2020. 09. 26. 20:00

A Magyar Autóklub egyetért azzal, hogy csökkentsék a fővárosi forgalmat az élhetőbb környezet érdekében, de az elmúlt hónapokban kialakított budapesti biciklisávok csak az autósok érdekeit sértik, ráadásul jelentős részük balesetveszélyes.

A Magyar Autóklub (MAK) országos elnöksége érdemi együttműködést vár Karácsony Gergely főpolgármestertől a budapesti közlekedés, így többek között a kerékpársávok kérdésében – tudatta a szervezet az MTI-hez eljuttatott, csütörtöki közleményében.

A MAK egyetért a fővárosi forgalom csökkentésével a zöldebb, tisztább, élhetőbb környezet érdekében, ám ezt nem kizárólag az autósok érdeksérelmével, hanem a feltételrendszer kiegyensúlyozott megteremtésével és komplex együttes gondolkodással látja megvalósíthatónak.

Az élhető város előfeltételének tartja többek között

  • az M0 körgyűrű hiányzó szakaszának haladéktalan megépítését,
  • a belvárosi forgalomgeneráló beruházások mellőzését,
  • a lámparendszerek áteresztőképességének felülvizsgálatát,
  • továbbá a P+R parkolók bővítését.

A szervezet kulcsfontosságúnak látja, hogy a kerékpárosok bővülő jogai mellé kötelezettségek is járuljanak, „mert jelenleg a beazonosíthatatlanság előnyei révén jelentős részük szabályismeret hiányában, de legalábbis a jogkövetés szándéka nélkül közlekedik az utakon. Hasznos lenne nyilvántartás vezetése és felelősségbiztosítás rendszeresítése, az általuk okozott károk megtérülése érdekében”.

Kedvezményekkel oldaná meg a torlódások csökkentését, ideértve a home office munkavégzés, a lépcsőzetes munkakezdés és az elektronikus ügyintézés támogatását. „Ezeken a területeken mind a kormányzati, mind az önkormányzati szervezetek részéről lennének elvárható intézkedések” – hangsúlyozza álláspontját. Felül kell vizsgálni és meg kell szüntetni a járványhelyzetet kihasználva ötletszerűen, valós társadalmi egyeztetés nélkül kialakított kerékpársávok jelentős részét. Többségük káros, fokozza a balesetveszélyt, a károsanyag-kibocsátást és társadalmi feszültséget keletkeztet, ami a rossz idő beálltával elviselhetetlenné válhat. Az élhető város modellje nem érhető el önmagában a kerékpáros közlekedés autóforgalom hátrányára történő támogatásával – hívta fel a figyelmet az egyik legfőbb problémára a Magyar Autóklub, majd hozzátette, hogy hangsúlyt kellene helyezni a pozitív ösztönzés lehetőségére, például, hogy az autóját alkalmanként leállító sofőr kedvezményesen utazhasson a BKK járatain.

(Forrás: vezess.hu / fotó: pixabay.com)