Jump to content

Veszélyesek lehetnek a kulcsnélküli rendszerek

2018. 05. 17. 17:10

A kulcsnélküli nyitás és indítás nagyon kényelmes tud lenni, hiszen a távirányítót a zsebünkbe vagy éppen a táskánkba rejtve nincs más dolgunk, mint rábökni a start gombra, és máris menetkész négykerekű társunk. Az Egyesült Államokban azonban a hírek szerint már 28 ember halálát okozták ezek a rendszerek, ami miatt sokan azt szeretnék, hogy a gyáriak biztonságosabbá tegyék a működésüket.

Felmerülhet a kérdés, hogy vajon hogyan okozhatja valakinek a vesztét egy kulcsnélküli rendszer, és a válasz talán nem is annyira kézenfekvő: a vezetők hazaérkezve bizony slusszkulcs hiányában többször is elfelejthetik leállítani autójukat, ami így – főleg zárt környezetben – könnyen szénmonoxid mérgezéshez vezethet. Elsőre talán nevetségesnek tűnik mindez, és az Egyesült Államok több mint 325 milliós lakosságához viszonyítva a 28 fő is nagyon kevés – ugyanakkor további 45 sérültről is beszélhetünk –, de minden emberélet kiemelkedően fontos, és ha néhány egyszerű biztonsági intézkedéssel meg lehetett volna előzni ezeknek az embereknek a halálát, akkor bizony valóban beszélhetünk arról, hogy veszélyes a rendszer.

A jelentés egyébként arra is kitér, hogy mostanra az USA-ban elkelt új autók közel felében alapáron jár ez a rendszer, és ez az arány egyre csak nőni fog, ráadásul a folyamatosan fejlődő, és így egyre halkabb erőforrások szintén kockázatot jelentenek, hiszen sokszor fel sem tűnik, hogy jár a motor. A hatóságok a hírek szerint már dolgoznak egy szabályozáson, ami kötelezővé fogja tenni a gyártók számára valamilyen jól érzékelhető jelzés használatát – noha sok márka már most is használ hasonlót.

Ez egyáltalán nem butaság, hiszen bár arányaiban nagyon kevés balesetet okoznak ezek a rendszerek, egy egyszerű jelzéssel még ezeket a tragédiákat is meg lehetne előzni. Például egy hangos sípolás és egy üzenet a műszerfalon hatásos lehet, de a Ford például mindezek mellett is olyan biztonsági rendszert épít az autóba, ami fél óra után leállítja a motort, ha nem mozdul a négykerekű és nem érzékeli a kulcsot az utastérben. Szerencsére elég ritkák az ilyen balesetek, de ha csak néhány emberéletről is van szó, akkor is mindent meg kell tenniük az autógyártóknak, hogy megelőzzék ezeket, és ez így helyes.

 

(Forrás: autopult.hu)