Jump to content

Mitől lesz sokáig megbízható az autód?

2017. 12. 16. 14:28

Itt a tél, a hideg és a sötét, ami nemcsak az embereket teszi próbára, hanem a technikát is. Ismered az érzést, amikor az októberi langymelegben még vígan tekerő önindító alig forgatja a motort egy fagyos reggelen és azért fohászkodsz, hogy csak még most az egyszer keljen életre a kocsi, utána tuti töltöd vagy cseréled az akkumulátort?

Ha új akkut veszel, érdemes vigyázni rá egy igazán egyszerű, kevés időt igénylő módszerrel. Aki kicsit is szereti az autóját, beülés után kapcsoljon be valamilyen kisebb elektromos fogyasztót, például helyzetjelző lámpát, rádiót, ventilátort alacsony fokozaton, és várjon egy picit. Az akkumulátornak ugyanis segíthet, ha indítózás előtt egy kisebb áramfelvételű fogyasztóval kvázi bemelegítjük az akkumulátort.

Még ha ostobaságnak tűnik is egy plusz fogyasztóval növelni a telep élettartamát, a dolog működhet. Az akkumulátornak ugyanis az önindító megforgatása, a dermedt olaj megtörése, a motor beindulásához szükséges, percenként legalább 300-400-as fordulatszám elérése kegyetlen teher. Ha nem rögtön ezzel a sokkal szembesítjük fagyos reggeleken, hanem gondoskodunk egy kis mocorgásról a csapásmérés előtt, azt a bölcsek szerint meghálálja a telep. Ahogy azt is, ha időben kikapcsoljuk, illetve lejjebb vesszük az elektromos fogyasztókat, ha már nem szükségesek, legyen az páramentesítés az üvegeken, ülésfűtés, ködlámpa (pláne hátul), hatosra tekert ventilátor, bármi.

Rendben, a motor már jár. Melegítsük egy helyben állva vagy sem, és mikor induljunk el? Gajdán Miklós, az Autó Magazin főszerkesztője az alábbi videóban mesél arról, miért kell indítás után hagyni a motort egy ideig alapjáraton ketyegni, mielőtt gázt adunk.

(Forrás: vezess.hu)