
Az áram előállításának persze rengeteg környezetbarát módja is van, mint például a szél- vagy naperőművek, Kínában azonban szén segítségével állítanak elő elektromosságot, ami bizony egyáltalán nem nevezhető „zöldnek”. A távol-keleti ország ráadásul világelső szeretne lenni az elektromos autók előállítása és eladása terén is, és ezért bizony sokat is tesznek – már most is Kína az elektromos autók egyik legnagyobb piaca. Ez a helyzet azonban azt vonhatja maga után, hogy összességében nő a károsanyag-kibocsátás.
Minderről egyébként a washingtoni Stratégiai és Nemzetközi Tanulmányok Központjának egyik munkatársa, Scott Kennedy osztott meg néhány gondolatot: „Az elektromos autókra való átállás nem jelenti feltétlenül a fosszilis üzemanyagok használatának csökkenését, hiszen sok helyen az elektromos áram előállítására is ilyeneket használnak, Kínában például szenet. A villanyautók csupán áthelyezik a légszennyezést az ország egyik pontjáról a másikra.” Ez tehát hosszú távon nem oldja meg a környezetszennyezés problémáját, habár az előnyt jelenthet, hogy a nagyvárosokban nem koncentrálódik annyira a károsanyagok mennyisége.
A kínaiak helyzetével már tavaly is foglalkozott egy tanulmány, melyet a Michigani Egyetem munkatársai készítettek. Akkor azt állapították meg, hogy egy maximum 7 l/100 km fogyasztású belső égésű erőforrással szerelt autó a kínai körülményeket alapul véve környezetbarátabb, mint egy elektromos négykerekű. Nem csak amerikai kutatók értenek egyet ebben, ugyanis a Harvard és a pekingi Tsinghua Egyetem közös vizsgálata is azt mutatta ki, hogy az elektromotorral szerelt autók összességében 50 %-kal jobban hozzájárulnak az üvegházhatású gázok létrejöttéhez. Van még ennél is pesszimistább tanulmány: a kínai olajipari vállalat, a CNPC arra jutott, hogy összesítve és egy autóra lebontva a villanyos modellek kétszer annyi mérgező, PM2.5 részecskét juttatnak a levegőbe – ezek felelősek leginkább a szmog miatt.
Valószínűleg a kínai vezetés is tisztában van mindezzel, és 2040-re már be is ígérték, hogy a jelenlegi 72-ről 50 %-ra szorítják majd a szénnel előállított elektromosság arányát. Ez azonban még 22 év, és amilyen ütemben terjednek a távol-keleti országban az elektromos autók, bizony rengeteg extra szennyeződéssel számolhatunk még addig – ironikus, nemde?