Jump to content

Kínában az elektromos autók növelik a légszennyezést

2018. 05. 31. 13:52

Az elektromos autózás egyik nagy előnye kétségtelenül a környezetszennyezés csökkentése, hiszen egy tisztán villanyos négykerekű semmilyen károsanyagot nem bocsát ki működés közben. Ez azonban csak addig igaz, amíg csupán magát az autót vizsgáljuk, ugyanis az áramot ugyanúgy ki kell termelni, ami nem feltétlenül környezetbarát módon történik. Egyes elemzések szerint Kínában ez komoly problémát jelenthet, és az elektromos autónak növekvő számával nemhogy csökkenne, de nőni fog a károsanyag-kibocsátás az országban.

Az áram előállításának persze rengeteg környezetbarát módja is van, mint például a szél- vagy naperőművek, Kínában azonban szén segítségével állítanak elő elektromosságot, ami bizony egyáltalán nem nevezhető „zöldnek”. A távol-keleti ország ráadásul világelső szeretne lenni az elektromos autók előállítása és eladása terén is, és ezért bizony sokat is tesznek – már most is Kína az elektromos autók egyik legnagyobb piaca. Ez a helyzet azonban azt vonhatja maga után, hogy összességében nő a károsanyag-kibocsátás.

Minderről egyébként a washingtoni Stratégiai és Nemzetközi Tanulmányok Központjának egyik munkatársa, Scott Kennedy osztott meg néhány gondolatot: „Az elektromos autókra való átállás nem jelenti feltétlenül a fosszilis üzemanyagok használatának csökkenését, hiszen sok helyen az elektromos áram előállítására is ilyeneket használnak, Kínában például szenet. A villanyautók csupán áthelyezik a légszennyezést az ország egyik pontjáról a másikra.” Ez tehát hosszú távon nem oldja meg a környezetszennyezés problémáját, habár az előnyt jelenthet, hogy a nagyvárosokban nem koncentrálódik annyira a károsanyagok mennyisége.

A kínaiak helyzetével már tavaly is foglalkozott egy tanulmány, melyet a Michigani Egyetem munkatársai készítettek. Akkor azt állapították meg, hogy egy maximum 7 l/100 km fogyasztású belső égésű erőforrással szerelt autó a kínai körülményeket alapul véve környezetbarátabb, mint egy elektromos négykerekű. Nem csak amerikai kutatók értenek egyet ebben, ugyanis a Harvard és a pekingi Tsinghua Egyetem közös vizsgálata is azt mutatta ki, hogy az elektromotorral szerelt autók összességében 50 %-kal jobban hozzájárulnak az üvegházhatású gázok létrejöttéhez. Van még ennél is pesszimistább tanulmány: a kínai olajipari vállalat, a CNPC arra jutott, hogy összesítve és egy autóra lebontva a villanyos modellek kétszer annyi mérgező, PM2.5 részecskét juttatnak a levegőbe – ezek felelősek leginkább a szmog miatt.

Valószínűleg a kínai vezetés is tisztában van mindezzel, és 2040-re már be is ígérték, hogy a jelenlegi 72-ről 50 %-ra szorítják majd a szénnel előállított elektromosság arányát. Ez azonban még 22 év, és amilyen ütemben terjednek a távol-keleti országban az elektromos autók, bizony rengeteg extra szennyeződéssel számolhatunk még addig – ironikus, nemde?

(Forrás: autopult.hu)