Minden évben van egy nap, amikor a Volkswagenek bogárrajként lepik el a mogyoródi Hungaroringet. Az eseményre érkező autók száma folyamatosan nő, az összetétel pedig egyre színesebb, így már inkább típusfüggetlen volkswagenes mókává nőtte ki magát hasonlóan a Wörthi-tó partján világhírűvé érett összeröffenéshez. A szervezők idén sem bízzák a véletlenre, a vezetéstechnikai tréningtől kezdve a koncerteken át egészen az alkatrészbörzéig nyújtózkodik a program. Aranyos, léghűtéses buszokat és hozzájuk passzoló embereket a Hippifaluban találhatunk, onnan szemlélve pedig a világ másik felének fog tűnni Zacher Gábor értekezése.
Még mielőtt felépül a találkozóhoz elengedhetetlen infrastruktúra, elmentünk az eső áztatta Hungaroringre, hogy körbekergessük rajta a Volkswagen kompaktok két csúcsát, a Golf GTI Performance-t és a belépő Porsche 911-est szorongató Golf R-t.
Talán életemben először a fokozatosság elvét helyes sorrendben betartva elsőként a piros sor felé veszem az irányt, a Volkswagen Golf GTI Performance pedig kezdésnek több mint tisztességes. Hét generáció alatt bőven volt ideje megfelelően sportosra érlelnie a bitang kompaktot a Volkswagennek, annyira hogy még egy rövidke ideig a Nürburgringen is képesek voltak a Clubsport nevű, hajszálnyival módosított limitált szériával rekordot tartani. Kockás üléshuzat nélkül a GTI tényleg alig több egy szokványos Golfnál, de még a beindítás után sem hörren fel ordas módon, sőt az első métereken sem gyanakodnék, hogy 245 lóerő várja a gázpedállal kitaposott parancsot.
Aztán a második kanyar felé már érződik, hogy egészen korán megérkezik a 370 Nm nyomaték, így végig van húzása. A GTI kormányzása érezhetően közvetlenebb és a futómű is kis oldaldőlésekkel, szépen támaszt be a kanyarokban. Utóbbi igazán meglepett, hiszen utcán cseppet sem kellemetlenül feszes a sportos Golf. Nem forszíroztuk határokig a gépeket a nedves aszfalt miatt, de a gyorsabbik körökön már érezni lehetett, hogy egyértelműen radírozó gumikkal, orral tart kifelé a kanyarból. Ezt a szituációt azonban egy percig sem érezni veszélyesnek, mindenen érezni lehet, hogy biztonságosan uralható marad. A MINI-vel ellentétben kevésbé radikálisan avatkozott be a menetstabilizáló elektronika, így tisztább volt az élmény. Csak a motor és a kipufogó hangjai hiányoztak rettentően.